| Linus Torvalds - 10 otázok pre Linusa |
|
|
|
| Napísal TomasHanzel | ||||
| Sobota, 16 Január 2010 16:36 | ||||
Linus Torvalds. Osoba, ktorú netreba zvlášť predstavovať. Každý, kto navštevuje náš portál, vie, o koho ide. S ním je spojený Linux. V týchto dobách základ súčasných distribúcií Ubuntu, Slackware, OpenSUSE a iných. Pre niektorých osoba, ktorá znamená zmenu, znamená, že keď sa chce, v jednote je ohromná sila. Kreatívna sila. Linus Benedict Torvalds je fínsky programátor, narodený 28. Decembra 1969. Momentálne žije v USA a v Kanade. Je šťastne ženatý a má tri dcéry. Prečo som však začal tento úvod, to som nenačrtol. LinuxON.sk Vám prináša rozhovor s Linusom Torvaldsom. Otázky, ktoré mu boli položené, boli starostlivo vyberané tak, aby sa nijak nedotkli jeho osoby. Aby ho v žiadnom prípade neobmedzovali v práci. Všetko sa konalo u nás na portáli v sekcii, ktorú môžu vidieť len autori a tím okolo LinuxON.sk. Natískala sa otázka, či skutočne nerobím chybu, že chcem osloviť túto skvelú osobnosť. Ale Linus mi to vyvrátil hneď po prvom oslovení. Linusa som oslovil presne 26. decembra 2009. Oslovil som ho s tým, že by som mu chcel dať pár otázok, ktoré spísali užívatelia Linuxu a návštevníci nášho portálu. Jeho odpoveď prišla 30. Decembra 2009. Pozrel si náš portál a povedal, že vyzerá veľmi pekne. Spýtal sa na mňa, kto som, čo robím a zaželal, nech sa nám darí i celému portálu, nech nám to vyjde. A tak sme začali s emailovou konverzáciou. Najskôr som sa ho pýtal na niektoré veci, ktoré ma zaujímali. Linus je veľmi komunikatívna osoba. Z nášho rozhovoru som pocítil, že nie je arogantný a ani nie je namyslený. Veľmi rád sa rozpráva s ľuďmi a najmä o IT. V týchto chvíľach som zažíval sen, pretože pre mňa je Linus legenda. Dokázal spojiť národy pre jeden ušľachtilý cieľ. Dokázal, že kvalitné veci, nemusia byť len za horibilné sumy. Som rád a do smrti mi to bude vzácne, že som mohol osloviť takéhoto človeka. A teraz spomínaný rozhovor.
Linus, súhlasíte úplne s filozofiou GNU?Súhlasím s veľa GNU ideálmi, ale súhlasím s nimi z iných dôvodov, ako sa snažia FSF pretlačiť. Pre mňa open source je o technológii – robiť lepšiu prácu vyvíjaním otvoreného softvéru radšej, ako uzatvoreného v rámci jedinej spoločnosti. Inými slovami, je skvelé mať spätnú väzbu a zapájať ľudí, aby sme sa dostali k najlepšiemu konečnému výsledku. Ale nesúhlasím s FSF/GNU ľuďmi, keď sa to zrazu zvrtne do nejakej bláznivej ''dobro verzus zlo'' situácie, kde je technológia až na druhom mieste a stane sa z toho nejaká morálna voľba. Myslím, že je to čisto bláznivé rozprávanie, necítim sa pri tom veľmi príjemne. Nemám rád nábožných ľudí, ktorí sa snažia vnútiť mi ich vieru, bez ohľadu nato, o čom by ich viera bola, ale tiež nemám rád technických ľudí, ktorí sa snažia vnútiť mi ich technickú agendu. Takže robím open source, pretože si myslím, že je to zábava a osobná voľba a myslím si, že o to je konečný výsledok technicky lepší. Tá ''zábavná '' časť je pre mňa tiež dosť dôležitá. Otvorený vývoj skutočne robí celý proces oveľa zaujímavejším. Vidíte oveľa viac rôznych myšlienok a tieto vonkajšie myšlienky a spätná väzba je to, čo je pre mňa na tom to najzábavnejšie.
Aký je Váš názor na používanie GNU/Linuxu namiesto Linuxu?Myslím, že je to hlúpe. RMS /Richard Stallman/ môže nazvať svoj systém, ako chce, to mi vôbec nevadí. Ale keď začne hovoriť druhým ľuďom, ako by mali volať svoje systémy, vyzerá hlúpo. A nehovorím to preto, že by som mal rád iba "Linux", pretože som zamilovaný do môjho vlastného mena. Napríklad, myslím si, že to dáva perfektný zmysel volať distribúciu "Ubuntu" alebo "Fedora" alebo "SuSE" alebo hocijako. Radšej by som videl FSF volať svoje distribúcie iba "Hurd" alebo niečo a keby prestali pomenovávať kódy iných ľudí. A nieje to o tom, že by GNU tools boli niečim špeciálne. Xorg, rôzne BSD tools ako ssh a Firefox atď. sú všetko obrovské projekty a nie sú vôbec ako "GNU".
Nezdá sa Vám, že Linux opúšťa Unixové tradície a začína byť zbytočne komplikovaný?Vlastne, kúzlo unixu nieje v tom, že by vôbec niekedy bol jednoduchý. Je to o tom, že potrebujete mať nejaké koncepty na vysokej úrovni, tie sú dôležité a určujú dizajn. Koncepty ako ''jednotný priestor pre súbory'', ''všetky dáta sú tok bytov'' a ''všetko je proces'' sú stále pravdivé, napriek tomu, že čas zmenil veľa detailov. Takže detaily sú komplikované. Ako sa hovorí: ''Diabol je v detailoch''. Ale je to pravda a tiež to vždy platilo v tradičnom UNIXe - napr. systém piatich semaforov. A áno, aby jednoduché koncepty pracovali dobre, používame veľa komplikácií – veci ako komplexné uzamykanie za účelom dobrého škálovania na mnoho procesoroch a mnoho komplexných rýchlych pamätí, aby prístupy do systému súborov boli čo najrýchlejšie – je to podobné: kód môže byť komplexný, ale na čom záleží najviac, je, že máte dobrú stavbu.
Stále ste hlavný správca Linuxu. Ešte prispievate svojimi vlastnými kódmi?Väčšinu kódov, ktoré napíšem, sú len príklady, úryvky pseudo-kódov, ktoré píšem v emailoch, takže ani nie veľa ''skutočných kódov''. Môj pseudo-kód môže vyzerať ako C a príležitostne môže dokonca kompilovať. Ale nie, už viac nepíšem veľa kódov v samotnom kerneli. 99% môjho času trávim komunikáciou s inými ľuďmi cez email a zlučovaním kódov, ktoré napísali iní. V skutočnosti nie že by som spájal priamo kódy od iných autorov, ale viacero vrstiev ich správcov. Takže som často najmenej jednu alebo viacero vrstiev od samotného autora kódu a myslím si, že jednou z najdôležitejších vecí, ktoré ma trápia, nie sú detaily samotného kódu, ale jeho ''tok''. A preto som rád, že som napísal ''git'' – pretože schopnosť pracovať s inými efektívne je teraz pre mňa oveľa dôležitejšia, ako moje vlastné časti kódu.
Čo si myslíte o frakcionalizme Linuxu? Je veľa distribúcií Linuxu. Je to pre užívateľov Linuxu dobré?Myslím, že to môže byť niekedy mätúce, ale áno, dobré aj napriek tomu zmätku. Rôzne distribúcie môžu a sú koncentrované na rôzne veci a súťaživosť medzi nimi udržuje každého čestným a na špičkách. Nemôžete urobiť strašne zlú prácu, alebo ďalšia distribúcia je viac ako: hurá, môžme si dať pauzu. A vývoj je z veľkej časti zdieľaný. Pravdaže, distribúcie môžu poskladať niektoré kúsky mierne odlišne a sem – tam môžu mať nejaký zádrheľ, ale nie je to také dolámané, ako bol komerčný UNIX. Sú tu rozdiely, ale tie sú prevažne kvôli pokračujúcemu aktívnemu zlepšovaniu, kde sa stále experimentuje, radšej ako by sa robilo niečo hlboké a závažné.
Zmenili by ste niečo na vývoji a trende súčasných Linuxových distribúcií alebo licencií, pod ktorými sú publikované hry a softvér pre Linux?No, myslím, že Linux má veľký úspech a licencia je hlavným dôvodom. Takže nie, nemenil by som licenciu ani nič, do čoho som sa zapojil. A nebudem sa sťažovať na výber licencie iných ľudí – je to ich voľba, akú licenciu si vybrali pre svoje projekty, tak isto to bola moja voľba, že som si vybral licenciu, ktorú mám. V skutočnosti si myslím, že je to zdravé, pokiaľ Linux má tento mix open source a komerčného kódu. Je dôležité, že sme za sebou mali také spoločnosti ako Oracle a IBM. A myslím si, že open source môže úspešne konkurovať, ako aj spolužiť s inými modelmi.
Čo je Vašou motiváciou a inšpiráciou pre Vašu prácu?Ani neviem. Rád komunikujem s ľuďmi a v tom zmysle sú jednou mojou každodennou motiváciou diskusie o nových kódoch a veciach, čo sa denne stanú. Ale predtým, ako som začal Linux, to bola sporná otázka! Takže komunikácia je iba časť z toho. Asi by som sa zbláznil od nudy, keby som nemal nejaký zaujímavý projekt, na ktorom by som pracoval.
Čo si myslíte o Linuxovej komunite v 2009?Nemyslím si, že je vôbec nejaká ''komunita'', o ktorej by som si niečo konkrétne myslel. Absolútne milujem našu technickú kernel komunitu. Myslím si, že som obklopený tými najúžasnejšími ľuďmi. Ale to je len veľmi malá časť celého ekosystému, ktorá je zapojená s a okolo Linuxu. A ja málokedy mám niečo dočinenia s väčšou časťou. Čo si vlastne myslím, že je aj dobre. Vždy sa koncentrujem na samotný kernel, radšej ako by som sa mal venovať len po troche viacerým rôznym projektom. Ja mám svoje záujmy a iné projekty, majú svoje a potom sú tu distribúcie, ktoré spoja všetky tieto projekty dokopy. Myslím, že je to veľmi zdravý vzťah, kde sa každý stará o svoju vlastnú záležitosť a ľudia môžu spolupracovať, bez toho, aby sa museli príliš starať o iné časti celého ekosystému.
Stretli ste sa niekedy s Billom Gatesom? Aký je Váš vzťah?Nie. Nikdy som sa s ním nestretol. Takže nie je tu nijaký vzťah a nemyslím si, že je na tom niečo zvláštne. Myslím, že som v prvom rade a predovšetkým technický človek – dokonca aj teraz, keď som len manažér, aj tak som technická vedúca osoba a ľudia, s ktorými prichádzam do styku, sú všetko technici a upodozrievam Billa Gatesa, že je – a vždy bol - podľa mňa v prvom rade podnikateľ. Ešte jednu vec by som chcel dodať. Čo sa mňa osobne týka, Linux nikdy nebol veľmi "anti-microsoft". Pravdaže, robil som si srandu z DOSu, ale pred Linuxom som nikdy nemal blízko k MS a nikdy som nevnímal Linux ako reakciu proti Microsoftu. Pre mňa bol Linux skôr reakcia proti komerčnému UNIXu, ktorý bol príliš drahý a dal sa ťažko zohnať, keď som ho chcel pre seba. Ako zvyčajne vyzerá Váš deň?Vstávam o 6:45 – nie preto, že by som bol nejaké ranné vtáča /mnoho mágov vstáva neskoro a pracuje neskoro do noci/ - ale hlavne preto, aby som zobudil deti do školy. Potom obyčajne idem na prízemie do mojej pracovne a čítam emaily a väčšina môjho produktívneho času je medzi ôsmou hodinou ráno do poludnia. Vtedy sa snažím dohnať, čo sa stalo v noci. Dám si párkrát pauzu, idem hore, urobím si kávu a tak, ale zvyčajne pracujem doma celý deň. Niekedy /vlastne dosť často/ sa stáva, že ešte o štvrtej poobede mám stále na sebe župan, jednoducho preto, že som tak zišiel dolu a vôbec som nevyšiel celý deň z domu. Poobede tiež obyčajne sedím dole, aj keď to dosť často dopadne tak, že musím odviezť deti na gymnastiku alebo Tae-Kwon-Do alebo niečo podobné. A zvyčajne je to jediný čas, ktorý trávim vonku. A potom príležitostne – hlavne, ak je vonku pekne – sa zrazu rozhodnem, že potrebujem pauzu a idem si von zašoférovať alebo tak. Jednou z príjemných vecí práce z domu je, že je veľmi flexibilná. Moje víkendy nie sú moc odlišné – okrem toho, že spím dlhšie. Ale ak chcem, môžem si urobiť deň voľna kedykoľvek. Inými slovami, nie je to veľmi očarujúce a ani zaujímavé. Ale hodí sa mi to. Kedysi som veľa cestoval na osobné stretnutia /je tomu už skoro 10 rokov, čo som s tým skončil/ a viac uprednostňujem tento môj nudný život ''domaseda''. Je to super, ten pocit, keď niekto môže osloviť osobu, ktorá tak veľa pre človeka znamená. Môj celkový dojem a pocit z jeho odpovedí by sa skôr hodil do blogu ako sem. Milo ma prekvapilo, ako on vníma svoju pozíciu. Miesto sedenia niekde v kancelárii radšej niečo robí. Niečo užitočné. Myslím, že využívaním jeho výsledku naplníme jeho ušľachtilosť, jeho snahu, jeho prácu. Linux. Na článku spolupracovali a patrí im veľká vďaka: Preklad:
Do you totally agree with philosophy of the GNU?
But where I don't agree with the FSF/GNU people is when it turns into some kind of crazy "good vs evil" situation, where the technology comes second, and it's about some kind of moral choice. I think that's just pure crazy talk, and it actually makes me very uncomfortable. I don't like religious people who try to push their religion on me (regardless of what that religion would be), but I also don't like technical people who like to push their technical agenda on me. So I do open source because I think it's a fun and personal choice, and because I think the end result is technically better for it. The "fun" part really is pretty important to me too. The open development really makes the whole process much more interesting. You see a lot more different thinking, and those outside ideas and feedback is what really makes it all much more fun for me.
What's your opinion on using GNU/Linux instead of Linux?I think it's just silly. Rms can call his system whatever he wants, and that part doesn't annoy me at all. But when he starts telling other people what they should call their systems, he's just looking stupid.And I'm not saying that because I like just "Linux" because I'm so enamoured with seeing my own name. For example, I think it makes perfect sense to call a distribution "Ubuntu" or "Fedora" or "SuSE" or whatever. I'd much rather see the FSF just call their own distribution "Hurd" or something, and stop trying to name _other_ peoples code. It's not even like the GNU tools are so special. Xorg, various BSD tools like ssh, and Firefox etc are all huge projects, and aren't in any way "GNU".
Doesn't it seem to you, that Linux is leaving the Unix tradition and beginning to be unnecessarily complicated?Actually, the magic about unix is not that it's ever really been "simple": it's about having some high-level _concepts_ that are very important, guiding the design. The concepts of "unified filename space", "all data is a stream of bytes" and "everything is a process" are still very true, even if time has changed a lot of the details. So the details are complicated. As they say "The devil is in the details". But that is always true, and has been true in traditional UNIX too (System five semaphores etc). And, yes, we have lots of complexity to make those simple concepts perform very well - things like fairly complex locking in order to scale well to many CPU's, and lots of complex caches to make filesystem accesses go really fast - is a similar thing: the code may be complex, but what matters most is that you have a good over-arching architecture. And _that_ is what Linux got from UNIX.
You are still main maintainer of Linux. Do you contribute with your own code anymore?Most of the code I write is actually example pseudo-code snippets I write in email, not so much "real code". My pseudo-code may look like C, and occasionally it would even compile as such, but no, I don't write a lot of code in the kernel itself any more. I spend 99% of my time interacting with people through email, and merging code that others wrote. In fact, it's not even that I merge code directly from other authors, I tend to merge code through multiple layers of maitainers. So I'm often at least one or two layers away from the actual author of the code - and I think that one of the most important things I worry about is not the details of the code itself but of the "flow" of code. That's why I'm so happy about having written 'git' - because the ability to work with others efficiently is now much more important to me than my own actual pieces of code.
What is your motivation and inspiration for your work?I don't rightly know. I love communicating with people, and in that sense, one of the day-to-day motivations for me is really the discussions about new code and features that happen daily. But I started Linux before that was even an issue, so communication is only part of it. I'd probably be bored out of my mind if I didn't have some interesting project to work on.
Have you ever met Bill Gates? What about your relationship?Nope, I've never met Bill Gates. So there's no real relationship, and I don't think that's even all that odd. I think I'm a technical person first and foremost (even now, when I'm just a manager, I'm very much a technical lead person, and the people I interact with are _all_ technical people), and I suspect Bill Gates is - and always was - an entrepreneur first.
That said, one thing I'd like to say is that at least as far as I'm personally concerned, Linux has never been much "anti-microsoft". I've made jokes about DOS, sure, but I never had much of a MS relationship before Linux, and so I've never seen Linux as being a reaction against microsoft. If anything, to me, Linux was a reaction against commercial UNIX, which was so expensive and hard to find back when I wanted it myself.
What do you think about Linux comunity in 2009?I don't think there is any _single_ "community" that I could think something particular about. I absolutely love our technical kernel community, I think I work with some of the brightest people around. But that's a very small part of the whole ecosystem that is involved with and around Linux. And I seldom have anything to do with the larger part. Which I actually think is good. I've always concentrated on the kernel itself, rather than try to spread myself thinly around a lot of different projects. I have my interests, and then other projects have theirs, and then there are distributions that tie all these projects together. I think it's a very healthy relationship where everybody cares about their own thing, and people can work together without having to worry too much about the other parts of the whole ecosystem. How does your usual day look like?I get up at 6:45 in the morning - not because I'm a morning person (lots of geeks get up late and work late into the night - but mainly to get the kids up so that they can leave for school. Then I usually go downstairs to my office and start reading email, and my most productive time tends to be between eight in the morning and noon. That's when I catch up on whatever happened overnight. I take a few breaks, go upstairs to make coffee etc, but generally I simply work at home all day. Sometimes (quite often, in fact) it happens that I'm still in my bathrobe at 4PM in the afternoon, simply because I had gone downstairs that way and didn't venture outside the house at all. In the afternoon, I usually sit downstairs too, although quite often I end up driving one of the kids to gymnastics or Tae-Kwon-Do or something similar, and usually that ends up being the only time I really stay outside. And then occasionally - especially if it's good weather outside - I just decide I need a break, and go out driving or whatever. One of the nice things about working from home is that it's all very flexible. My weekends aren't all that different - except I sleep in longer. But if I want to, I can just take the day off any time. In other words - it's not very glamorous or even interesting. But it suits me. I used to travel a lot for speaking engagements (it's almost ten years since I stopped), and I _much_ prefer my boring stay-at-home life.
What do you think about Linux fractionalism? There are many of Linux distributions. Is this a good way for Linux user?I think it's probably confusing at times, but yes, good even despite that confusion. Different distributions can (and do) concentrate on different things, and the competition between them keeps everybody honest and on their toes. You can't do a horribly bad job, or another distribution is more than happy to pick up the slack. And the development is largely shared. Sure, distributions may put some of the pieces together slightly differently, and they may all have small tweaks here and there, but it's not _nearly_ as fractured as the old day of commercial UNIX. There are differences, but those differences are mostly due to ongoing active improvement where experimentation happens, rather than anything deep and major.
Would you change anything about the development and trend of recent Linux distributions or licences under which the games and software for Linux are published?Hey, I think Linux has been very successful, and the license has been a major reason. So no, I wouldn't change the license on anything I've been involved with, and I am not going to complain about other peoples choice of licenses - it's _their_ choice what license they have picked for their own projects, the same way it was my choice to pick the license I did. In fact, I think it's healthy how Linux has this mix of open source and commercial code - I think it's been important to have big companies like Oracle and IBM very much involved, and I think open source can successfully both compete - as well as co-exist - with other models. Translation in to slovak:
Questions:
V skutočnosti si myslím, že je to zdravé, pokiaľ Linux má |
||||
| Posledná zmena v Sobota, 06 Marec 2010 10:05 |
Vyžaduje prihlásenie alebo registráciu pre pridávanie komentárov ku článkom.
Počet komentárov: 8. Zobraziť komentáre.
|
Re:Linus Torvalds - 10 otázok pre Linusa
Jan 16 2010 18:48:20 Podla mna sa to vydarilo
|
#3976 |
|
Re:Linus Torvalds - 10 otázok pre Linusa
Jan 16 2010 19:14:27 myslim, ze je vzdy dobre vediet nieco o ludoch, ktory to daleko dosiahli. naucit sa nieco z ich uspechu, pouzit ich rady nech uz ide o cokolvek. pre mlade baby je mozno velkou ikonou lady gaga ci neviem kto to tak hlupo vyspevuje a vyzera, no pre linuxakov je to jednoznacne linus torvalds. robil dobru robotu, robi dobru robotu a bude robit dobru robotu. a myslim, ze kazdy z nas by mu velmi rad poslal nejaky ten dik za to, co tu vdaka nemu existuje. ze nejaky ten slobodny system, kde sa da robit vsetko, nie je len sen. ze je to skutocnost a ze ta skutocnost je nie len technicky dobra, no zaroven zaujimava z filozofickeho hladiska.
linus, ak toto citas prelozene cez google translate do svedciny alebo anglictiny, tak dufam ze sa na mna nehnevas |
#3977 |
|
Re:Linus Torvalds - 10 otázok pre Linusa
Jan 16 2010 21:09:38 dobré čítanie
ten župan cez obed iba ticho závidím |
#3978 |
|
Re: Linus Torvalds - 10 otázok pre Linusa
Jan 17 2010 15:45:16 Super rozhovor... zaujal ma najma jeho nazor na open-source vs. free-software. ma na to podla mna zdravy pragmaticky pohlad, hoci si myslim, ze aj fanatikov, ako je RMS, je dobre mat - prinasaju nove, nekonvencne myslienky, s ktorymi sice nemusi clovek suhlasit, ale musi sa nad nimi zamysliet (vdaka RMS sa napriklad rozbehla cela masineria toho, co dnes pozname ako "open-source").
|
#3979 |
|
Re: Linus Torvalds - 10 otázok pre Linusa
Jan 17 2010 16:18:29 tomas.splatch napísal:
Super rozhovor... zaujal ma najma jeho nazor na open-source vs. free-software. ma na to podla mna zdravy pragmaticky pohlad, hoci si myslim, ze aj fanatikov, ako je RMS, je dobre mat - prinasaju nove, nekonvencne myslienky, s ktorymi sice nemusi clovek suhlasit, ale musi sa nad nimi zamysliet (vdaka RMS sa napriklad rozbehla cela masineria toho, co dnes pozname ako "open-source"). Mňa na ňom zaujalo viacero vecí. Mimo hlavných tém GNU. Jeho pohľad, jeho "viem čo robím a prečo to robím", čo sa týka "pracovnej stránky". Čo sa týka osobnostnej, tam musím vyzdvihnúť jeho komunikatívnosť. Rád sa rozpráva. Je to obyčajná persóna a mne vyrazil dych pri tom, ako sa správa. Ako je vnímaný mojím podvedomím. Vždy keď si to prečítam, mám pocit, že sa sním rozprávam znovu. (Myslím že obdobné povedal i náš návštevník a človek z týmu, NiNU). Druhé čo mi imponovalo, je výsledok google-a. Keď si zadám do googla obrázky s Linusom, výsledky sú úsmevné. Žiadna veľká oficiálnosť. Berie život z inej úrovne. RMS - pracuje sa na tom. A na koniec pridám ešte jedno. Strašne som bol zvedavý a teda som to chcel odľahčiť a zaujímalo to samozrejme i iných, či sa stretol s p. Gatesom. Páči sa mi, ako sa on dištantoval v tej časťi od toho, ako on chce tvoriť, kdežto Bill robí niečo iné. Koniec koncov, myslel som, že sa s ním stretol. |
#3981 |
|
Re: Linus Torvalds - 10 otázok pre Linusa
Jan 17 2010 19:51:03 mozno sa ale stretol s panom Ballmerom. Napriklad na jeho slavnej prednaske, kde zaznelo "developers, developers, developers, developers"
taktiez je tu mozne, ze ak by vedla seba v kaviarni sedeli ballmer a torvalds, tak torvalds ho pozna a ballmer nie |
#3985 |
|
Re:Linus Torvalds - 10 otázok pre Linusa
Jan 19 2010 11:08:31 Pekny clanok, suhlasim. Necakal som ze linuxon s tym vyjde. Dobra praca.
|
#4007 |















